thảo luận AMD Ryzen 7000 “Raphael” Zen4 IHS design for AM5/LGA1718 package has been leaked

AMD đem Smart Access Memory lên các VGA Radeon RX 5000​

Với Windows 11 chuẩn bị ra mắt, AMD đã giới thiệu các tính năng game mới trên dải sản phẩm Radeon, và tích hợp ngược lên những sản phẩm cũ hơn – RX 5000.
AMD đem Smart Access Memory lên các VGA Radeon RX 5000

Bản cập nhật driver mới nhất Radeon Adrenalin 21.9.1 đem lại khả năng hỗ trợ Smart Access Memory (SAM) lên các card đồ họa AMD Radeon RX 5000 kết hợp với Ryzen 5000 hoặc thậm chí là Ryzen 3000.
AMD đem Smart Access Memory lên các VGA Radeon RX 5000 - ảnh 1
Tuy nhiên, bạn sẽ cần các bo mạch chủ thế hệ 500 với BIOS được cập nhật để có được đủ các ưu điểm từ SAM. Smart Access Memory giúp những vi xử lý Ryzen có toàn quyền truy cập vào bộ nhớ của VGA, loại bỏ hiện tượng nghẽn cổ chai và cải thiện hiệu năng. Tuy AMD cho biết game thủ có thể cải thiện được tới 15% hiệu năng game khi kích hoạt Smart Access Memory, nhưng con số cụ thể sẽ phụ thuộc vào từng game cũng như thiết lập phần cứng riêng biệt.
AMD đem Smart Access Memory lên các VGA Radeon RX 5000 - ảnh 2
Tính năng này trước đây xuất hiện độc quyền trên Radeon RX 6000, nhưng ở thời điểm hiện tại, bất kì game thủ nào cũng có thể trải nghiệm. Dù sức mạnh được tăng thêm không nhiều, nhưng SAM vẫn là một tính năng hấp dẫn giúp cải thiện tốc độ khung hình của game mà không cần phải thay đổi hệ thống phần cứng.
AMD đem Smart Access Memory lên các VGA Radeon RX 5000 - ảnh 3
Trong lần nâng cấp driver cho VGA kì này, AMD cũng chuẩn bị sẵn sàng cho Windows 11 – chính thức ra mắt vào tháng tới. Radeon Boost, Radeon Anti-Lag, và Radeon Image Sharpening sẽ được giới thiệu để giúp cải thiện hiệu năng cũng như giảm độ trễ trên hệ điều hành mới. Hi vọng là các tính năng này sẽ bổ trợ cho Smart Access Memory để phá vỡ các giới hạn trải nghiệm game.
https://thanhnien.vn/game/cong-nghe...emory-len-cac-vga-radeon-rx-5000-158529g.html
 

Vulkan Ray Tracing is now available to AMD Pre-RDNA2 GPUs through Linux Mesa software implementation​

AMD Navi 1X, Vega, and Polaris GPU might support ray tracing through this software implementation​

Everything can be done with simple shaders, just not everything will be just as fast.

AMD-Ray-Tracing-Resident-Evil-Village-1600x228.jpg


There is a reason why NVIDIA has RT Cores and AMD introduced Ray Accelerators with their RDNA2 architecture. This type of core is specifically designed to accelerate bounding volume hierarchy (BVH) instructions, which are used to find collisions between rays in a graphics scene. This complex tree structure requires a lot of computing power, thus GPU makers have designed custom cores specifically designed to solve this issue at a much faster speed. Algorithms not accelerated by ray tracing cores will obviously work slower and the end result will probably be less appealing, at least when real-time graphics are considered.

Mesa, which is an open source implementation of OpenGL & Vulkan API for Linux, has just received an update that might introduce ray tracing support to AMD GPUs that lack Ray Accelerators. Developer Joshua Ashton claims that this technique will work for AMD Navi 1X, Vega, and Polaris GPU.

This PR implements ray-tracing for older generations (Navi, Vega, Polaris, etc.)
It does this by emulating the AMD bvh intersection instructions in software.
Right now this passes CTS the same as on RDNA 2 cards.
— Joshua Ashton
Users have already reported that even Quake II RTX works with this Mesa merge request, but the game needs to be built from the source and the Steam version does not work.

We have recently heard from Ubisoft that they adopted ‘hybrid ray tracing’ into Far Cry 6, which means that the algorithm uses both the shaders and ray tracing cores to achieve the final result. It is unclear though if this implementation requires both cores to be present in the GPU core. However, it is clear that game developers are slowly realizing that ray tracing acceleration can be done in a different, but not always as efficient, way.



AMD RDNA2 Ray Accelerators, Source: AMD

Source: Freedesktop via Phoronix, Wccftech
https://videocardz.com/newz/vulkan-...us-through-linux-mesa-software-implementation
 
Back
Top